söndag 3 januari 2010

Nytt år - Mitt år - Mitt liv - 2010.

År 2010 har bara börjat och jag vet att det här kommer bli MITT år.

Låt mig presentera mig själv...

Knyttet heter jag, eller tja, det heter jag ju egentligen inte, men så här i början väljer jag helst att få vara lite anonym, sen kanske det ändrar sig under resans gång men det återstår att se. Vissa av er kanske känner igen mitt "nick" och jo ni har rätt, jag finns även på www.viktklubb.se

För ca 15 år sen var jag en vältränad tjej med mycket muskler och god kondition. En dag började jag gå upp i vikt trots goda kostförhållanden och regelbunden träning flera gånger i veckan. Jag förstod ingenting, och fick helt enkelt panik. Jag försökte då låta bli att äta för att sen övergå i hetsätning. Träningen blev manisk och paniken steg.

Samtidigt som jag började gå upp i vikt fick jag en allt jobbigare, molande huvudvärk som vägrade ge med sig. Huvudvärk har jag lidit av ända sen 13-års ålder, sen hormonerna började spöka och kroppen gick in i tonårsstadiet men detta var en annan typ av huvudvärk, betydligt värre. Tillslut blev jag tvungen att uppsöka läkare efter att mer eller mindre kollapsat på mitt dåvarande jobb. Först trodde de att jag hade Borrelia, men värken minskade inte trots medicinering och blev därför remitterad till en neurolog på Karolinska Sjukhuset i Solna. Det visade sig att jag lider av en kronisk sjukdom vid namn IIH - Idiopatisk Intrakraniell Hypertension, en nervsjukdom även kallad "pseudotumor cerebri (återkommer mer om detta i senare blogginlägg). Denna sjukdom kan ge rubbningar i metabolismen och det visade sig att detta låg till grund för min stora viktuppgång i äldre tonåren. Alltså, sjukdom och bulimi har satt ordentliga spår på min stackars kropp men nu känner jag att det faktiskt får vara nog! Jag vill inte längre! Jag är livrädd för fetmasjukdomar. Jag vill inte dö i förtid. Som tur är ligger alla mina värden på topp (än så länge). Jag har varken Diabetes II, högt kolestorol eller högt blodtryck, trots att jag i dagsläget sitter på onödigt hög övervikt till mina korta 159cm. Jag tänker även i framtiden försöka hålla mina värden på bästa möjliga nivå.

Sådär, nu fick ni en snabb miniresumé av varför jag är här. Jag tänkte helt enkelt att det här med bloggande kanske kan hjälpa mig i framtiden, för jag har en dröm, en dröm som jag tyvärr inte kan uppfylla ännu, en dröm om att kunna få barn. Idagsläget är jag alldeles för stor. Jag måste gå ner i vikt först dels för att jag inte vill bli gravid med 36kg övervikt och sen så har jag stora hormonrubbningar och väldigt sällan någon ägglossning och detta ställer till problem. Så denna blogg kommer handla om vikt, mat, träning, barn, läkarbesök, drömmar, misslyckanden, familj, vänner, jobb, skratt och gråt - mitt liv.

Välkommen in i min vardag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar